מוקד אקוגני בלב העובר

תאריך: 11/02/2015
מאת: האיגוד לקרדיולוגיה ילדים

בדיקת אולטרא סאונד הינה בדיקה בה, באמצעות שידור גלי קול וקליטת ההדים המוחזרים, ניתן לקבל תמונה של האברים השונים בגוף. כאשר אזור נבדק הוא בעל צפיפות יתר, לעומת האברים מסביב, מתקבלת תמונה בעלת הדיות יתר, הנקראת גם אקוגנית, המתבטאת בצבע לבן בוהק.

מוקד אקוגני בלב הינו ממצא באולטרא סאונד של הלב שנובע ברוב המקרים מצפיפות יתר (מינרליזציה) של קצות השריר האוחז את עלי המסתם הדו צניפי, הממוקם בין הפרוזדור לחדר השמאלי. בזויות מסוימות, נראה האזור כנקודה לבנה בוהקת, ובשל צורתה, יש המתארים אותה  כ"כדור גולף".

לרוב, מוצאים את המוקד האקוגני כממצא יחיד בחדר שמאל, אך לעתים, ניתן למצוא מספר מוקדים  בחדר שמאל ואף בחדר ימין.

הממצא הנ"ל שכיח, וניתן למצוא אותו בכ- % 8 מכלל העוברים.

רוב התינוקות בהם התגלה מוקד אקוגני, נולדו בריאים.

לממצא זה, אין כל קשר למום לב או לבעיה בתפקוד הלב.

לפני שנים, פורסמה בספרות הרפואית סקירה שמצאה שכיחות גבוהה יותר של תסמונת דאון בעוברים בהם קיים מוקד אקוגני. יש לציין שסקירות נוספות, שפורסמו מאוחר יותר,  התקשו למצוא את אותו הקשר.

כיום, מקובל להתייחס לנוכחותו של מוקד אקוגני בלב כסמן (חלש) לקיומה של תסמונת דאון. הסיכוי להמצאות התסמונת מחושב מתוך ערכי החלבון העוברי  וסמנים אקו קרדיוגרפים נוספים הכוללים שקיפות עורפית וכו'.

לסכום: מוקד אקוגני אינו מבטא בעיה כלשהי בלב העובר.
קיומו של המוקד האקוגני מצריך את רופא הנשים לחשב סיכויים להמצאות תסמונת דאון על פי מדדים מקובלים, לעתים להפנות לייעוץ גנטי ולשקול הצורך בבדיקת מי שפיר.

פורסם בקטגוריה מחלות לב בילדים , מאת מערכת האיגוד הישראלי לקרדיולוגיה ילדים.

כתיבת תגובה