הערכת התוצאות ארוכות הטווח של תיקון ניתוחי של טטרולוגיה על-שם פאלוט (JAMA Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי תיקון ניתוחי של טטרלוגיה על-שם פאלוט (TOF או Tetralogy of Fallot) מלווה בתוצאות מצוינות בטווח הארוך.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי TOF הוא מום לב מולד כחלוני הניתן לתיקון בניתוח. אין נתונים רבים מעבודות רב מרכזיות, אודות ההישרדות ארוכת הטווח של חולים אלו לאחר תיקון ניתוחי ומטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההישרדות ללא-השתלה לפי גישת ההתערבות הניתוחית, מאפייני המטופלים והתקופה בה בוצע  הניתוח.

 

מדובר במחקר עוקבה רטרוספקטיבי עם נתונים ממאגר ה-National Death Index וכן מ-Organ Procurement and Transplantation Network עד שנת 2014. הם התבססו על נתוני ה-Pediatric Cardiac Care Consortium (PCCC), מאגר רישום גדול מארצות הברית, של התערבויות למחלת לב מולדת. המדגם כלל חולים שנרשמו למאגר בין 1982 ועד 2003 ושרדו תיקון ניתוחי של TOF פשוט. הנתונים נבחנו בין ספטמבר 2015 ועד אפריל 2018.

 

החוקרים בחנו גורמי סיכון הקשורים במטופל וגורמי סיכון הקשורים בניתוח אשר השפיעו על ההישרדות. הם ניתחו את ההישרדות ללא-השתלה בשלב מוקדם (פחות מ-6 שנים) ובשלב מאוחר (6 שנים ומעלה) לאחר תיקון TOF.

 

מהנתונים עלה כי 3,283 חולים שרדו תיקון TOF פשוט וענו על קריטריוני ההכללה במחקר (56.4% גברים). שיעורי ההישרדות לאחר תיקון TOF עמדו על  98.6%, 97.8%, 97.1%, 95.5% ו 94.5% לאחר שנה, 5 שנים, 10 שנים, 20 שנים ו 25 שנים בהתאמה . הסיכון הגבוה ביותר לתמותה היה בתקופה מיד לאחר הניתוח. מניתוח רב-משתני עלה סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת עם תיקון בשלבים (יחס סיכון של 2.68), ניתוח ללא שימור מסתם (יחס סיכון של 3.76) ותקופה מוקדמת יותר של התיקון (2.31). נוכחות אבנורמליות גנטית לוותה בסיכון מוגבר לתמותה, הן בשלב המוקדם (יחס סיכון של 3.64) והן בשלב המאוחר (יחס סיכון של 4.41) לאחר ההתערבות הניתוחית. רב מקרי המוות היו קשורים ישירות או בעקיפין ל TOF  (כ 30% ממקרי המוות היו קשורים להפרעות קצב או דום לב).

 

החוקרים כותבים כי ההישרדות ארוכת הטווח לאחר תיקון TOF פשוט היא מצוינת. תיקון בשלבים ופרוצדורות ללא שימור מסתם נקשרו בקשר שלילי עם ההישרדות בשלב המוקדם לאחר ההתערבות הניתוחית, אך לא בשלב המאוחר לאחר הניתוח. נתונים אלו חשובים עבור חולים בהם בוצע תיקון TOF ועשויים לסייע בהנחיית הגישה הניתוחית להשגת התוצאות הטובות ביותר בטווח הארוך.

 

JAMA Cardiol. 2018 Dec 19

פורסם בקטגוריה חדשות , מאת מערכת האיגוד הישראלי לקרדיולוגיה ילדים.

כתיבת תגובה